Monday, September 30, 2013

~A student AGAIN~

~Live as a student again.. alhamdulillah sudah genap 1bulan bergelar pelajar Universiti Sabah Malaysia.. segala ujian dengan mudah dilalui..Alhamdulillah..berkat dari Allah semua itu..semoga selepas ini segala ujian, cabaran dan dugaan dalam menempuhi 3 tahun pengajian di UMS ini dapat dilalui dengan tabah, sabar dan tenang.Insya Allah..

Walaupun minggu lepas 23092013..satu musibah@ujian telah melanda diri..namun dapat di lalui tanpa rasa risau..wallet hilang..semua kawan-kawan risau tahap membebel dengan bebelan risau la..tapi diri ne.dengan ketawa-ketawa dan senyum-senyum hanya berkata.." biarlah tu.bukan ada apa-apa2 pun..stakat IC, kad Bank, kad matrix..boleh buat balik pun.."
walaupun diri ini tahu semua itu perlkan kos tuk renew semula..nda pa..ALLAH KAN ADA :)..jan risau..Allah tolong..

Insya Allah lepas ne akan renew semula kad-kad yg hilang 2..Allah! kena beli dompet baru lagi la ne..adeh .
nnt la tu fikir pasal tu..yang penting sekarang ne renew semua kad-kad tu..

Alhamdulillah..pengalaman sebagai pelajar diploma telah banyak membantu diri ini..walaupun dunia Universiti a.k.a ijazah ne. ada banyak bezanya..tapi boleh di lalui..semoga dengan jadinya plajar di UMS ne..gerak kerja dalam membantu para sahabat-sahabiah boleh dilakukan..semoga Allah permudahkan ~

oke lah..ne jak mau share..next tym share lagi.. ~Wassalam..OFF~



Saturday, July 20, 2013

trend atau??

~sejak sekian lama diri ini melayari MukaBuku. .diri ini pun heran jua kerana tiba-tiba sudah berada dalam satu grup yang ntah bila pla diri ini join. .grup-grup menjual barangan online. .whateva la pa yang dijual. .kadang-kadang diri ini melayan juga iklan-iklan yang dipaparkan. .terpandang iklan baju-baju kurung promosi raya. .tudung-tudung. .
~melihat satu persatu album yang muatnaik. .terdetik di hati. .apakah pakaian ini sudah menutup aurat??sedangkan model yang memakainya nampak agak ketat diisitu. .
tudung yang di iklankan jua begitu. .cantik. .harga mahal. .tapi berbaloikah harga yang mahal itu? apabila labuh tudung itu tidak menutupi dada. .hiasannya boleh menarik banyak mata yang melihat tidak kira mata para adam atau hawa. .

~apakah hukum mereka yang menjual pakaian-pakaian seperti itu?? menutup aurat ka juga?? tidakkah mereka rasa berdosa dengan menghasilkan pakaian yang sedemikian dan ramai pengguna yang membeli boleh mengakibatkan banyak mata yang memandang susuk tubuh si pemakai???ya Allah. .semoga mereka semua mendapat hidayah. .

~sesungguhnya diri ini hanya mampu membenci dalam hati. .betapa lemahnya iman dalam diri ini. .huhu. .
wahai pereka-pereka pakaian. .sila hasilkan pakaian yang mengikut syariat dan landasan islam yang sebenar .please. .janagn tambah apa-apa yang boleh menarik perhatian mata-mata yang melihat. .cukup lah bersederhana dalam sega;a hal. .bukan redha manusia yang kita kejar. .tapi redha Allah . .~
Please take note.~

~S.O.S~

~Jarak~
Alhamdulillah. .Allah telah memberi dia peluang melanjutkan pelajaran ke INSTEP. .dekat Terengganu. .My kampung sebelah mak .tadi google map. .tengok jarak tempat tuu dengan rumah tok.. agak jauh juga la. .

Nampaknya perancangan Allah lah yang lebih baik untuk diri ini. .Allah telah membuka peluang diri ini untuk melanjutkan pelajaran semula ke UMS. .di sabah je. .jadi sekarang kami bergelar pelajar semula. .cuma waktu belajar itu. .diri ini 3tahun. .dia pula cuma setahun. .kalo rezki murah. .dapat kerja dengan Petronas.oke la. .diri ini pula yg kena cari keja lepas habis pengajian. .


~longdistancerelationship~

~Alhamdulillah ya Allah. .Allah juga lah sebaik-baik perancang. .yang telah berjaya menjarakkan kami akhirnya. .rasanya tidak perlu kata lebih panjang. .Allah lebih tahu segalanya. ~

MyHeart~

~my heart need a rest for a long time, I guess. .i just cant imagine how disappointed i am right know. .Kecewa yang amat sangat. .until i feel like im giving UP right now!. .ya Allah betapa diri ini merasa seakan-akan hati ini di hempap dengan blok rumah yang berat sangat yg boleh menyebabkan betapa hancurnya hati ini sekarang. .ntah secara tiba-tiba starting from last nyte. .i feel like kecewa yang teramat sangat bercampur dengan penyesalan yang tidak terhingga. .can i have FORGIVENESS FROM U,YA ALLAH??.~

terasa diri ini sangat lemah sekarang ne. .i need support n help. .ya Allah. .sejak malam tadi air mata ne xmau berhenti mengalir .huhu. .tiap kali ingatkan dia pasti gugur air mata ini. .ya Allah. .ya Allah. .tenangkan lah hati ku. .berikanlah aku kekuatan ya Allah. .DOWn sgt2 sekarang ne ..~

Wednesday, May 1, 2013

~jiwaku tenang~

~selama ini. .diri ini. .hanya terfikirkan tentang dia. .namun setelah sekian lama tidak berhubung. .hati ini mula rasa tenang. .fikiran ini tidak terganggu dengan kehadiran dia dlm fikiran. .alhamdulillah. .jarang berhubung ne. .merapatkan hubungan diri ini dengan yang MAHA SATU. .bestnyer. .kadang-kadang diri ini sengaja tidak mereply message yg dia hantar. .kadang-kadang terasa tiada kepentingannya disitu ingin berhubung. .sampaikan handphone sendiri yang ada dalam pangkuannya pun. .diri ini sdh lupa..

~kadang-kadang terdetik juga dihati. .lama x tny khabar. .tp nda pa. ."bkn jua bdk kecik kn mau djaga ja. .pandai jua jaga diri". .jadi diri sendiri yg mempositive kn diri tuk terus berhusnuzon. .walaupun tahu dia jenis yg mcmna. .berusaha untuk tidak merisaukan diri, walaupun risau. .hanya berdoa kepadaNYA semoga menjaga dia dengan baik disana. .


Sunday, March 24, 2013

bLank~

~ I've been thinking lately..
 what i wanna do for my future. .
. .well. .of cause i wanna have my own degree. .
. .i wanna continue my studies. .in hospitality. .
. .but as a supervisor at Taska. .i need to take care of the taska also. .
. .i think. .after this year. .n give a supervise to the other baby-sitter. .i think. .its okey for me to leave the job for them in about 3years?. .just let them follow the KAAK course. .then they understand, ,
its not long enough 3 years. .just. .a blink of time. .then i finish. .n i continued to worked there. .as long as i already finish my study. .n have a degree. .it okey to work at taska. .as long as it "punca rezki yang halal". .
that's what i've been thinking lately. .
. .hurm. .

istikharah~ . .the right solution. .
need the best answer for myself. .

Sunday, March 3, 2013

~i hate that u make me love you~

~ it's true. .its hurt. .its frustrating. .its something that make me can't stand it anymore, ,i don't know if you understand what am i saying before, but it seems like. .U DOESN'T UNDERSTAND IT AT ALL!!. .whatever la. .whateva u wanna do. .its up to u. .

~orang bilang "xkemana jua, kalo ada jodoh. ." e2 urang bilang. .tapi kalo sdh berusaha tuk mendapatkan jodoh yang baik. .tapi seolah-olah tidak menghiraukan usaha orang tu. lebih baik berkata awal-awal. .Jangan terikat dengan kata-katamu  ::aku bertanggungjawab keatasmu:: Man! we are not married yet oke! that one thing for sure. .im still under my parents responsibilities. .dont worry. .i'll be fine if im not going to marry you. .
~and about the poligami. .of coz i said i will accept if you are going to have the poligami. .but we are not married yet. .so why so soon searching for my "MADU??". .why you did not make them you first wife??!! . .stupid! fooL!! Idiot!! thats the thing i wanna say if i were some kind of girl that talk nonsense. .but me not like that. .just think wise wahai anak muda. .. .

~~wahai imam muda, .fikirlah sejenak. .adakah anda mampu untuk menanggung satu tanggungjawab yang besar. .memimpin sebuah bahtera rumah tangga. .adakah anda sudah bersedia??. .jangan fikir ikut nafsu. .fikir ikut akal yang Allah dah bagi tu. .betapa besarnya tanggungjawab. .adakah anda sudah berumah tangga hingga anda sudah terfikir untuk berpoligami?. .niatmu baik wahai imam muda. .tapi fikir lah dahulu. .rasanya. .anda belum bersedia lagi untuk menuju ke alam itu. .kita tangguhkan saja hubungan jarak jauh ini. . beristikharah lah .minta petunjuk dari-Nya. .adakah benar .diri ini bakal mendampingimu??. .kita berserah kepadaNya 100%. .i'm tired already,((banyak makan dalam)~


Saturday, February 9, 2013

~'its' coming back. .skin just like a snake~

~assalamualaikum. .~
~i think my blog now just full with an entry about the condition of my hand. .AGAIN!!
well. .silih berganti sembuh dan datang semula 'penyakit misteri' ini. .dari manakah puncanya?? tak tahu. .sekarang ini hanya berusaha. dan tawakal. .mengajar hati untuk REDHA dengan ketentuan dari-Nya. .kadang-kadang penat mencari penawar, ,kadang-kadang marah dengan diri sendiri. .dan kadang-kadang terdetik dalam hati untuk berputus asa setelah semua yang dicuba tidak berhasil. .terdetik hanya untuk membiarkan saja sakit itu. .walaupun mengetahui sakit itu mengapuskan doas-dosa kecil. .namun. .terasa nikmatnya bila sihat. .hanya mampu merasa selama seminggu lebih. .tangan tanpa luka yang pedih dan sakit. .terasa kelainan. .bila membelai badan sendiri. .terasa ada yang peliknya. .namun sekarang, .bila ia kembali semula. .kelainan itu menjadi seperti biasa semula. .seperti yang dirasai selama stahun yang lepas. .cuci muka dengan pencuci muka pun payah. .hanya mencuci dengan air biasa sahaja. .mengambil wuduk jua hanya mengambil yang wajib sahaja. .kerana jari-jari ini pedih. .Kaktia ada cakap. ."kalo anggota yang sakit tu tdk boleh kena air. .bertayammum la". .tapi macam mana mau tayammum kalo anggota yang sakit tu tapak tangan. .huhu. .dugaan. .tapi xpa. .yang penting dapat amB wuduk. .

~dugaan, cabaran, ujian hidup yang ditentukan olehNya. .diri ini masih mampu untuk menanggung ujian ini. .TERIMA KASIH YA ALLAH. .kerana telah memberi kekuatan kepada diri ini selama menanggung keperitan 'penyakit misteri' ini. . semoga diri ini dapat menahannya untuk hari-hari yang mendatang. .mungkin hingga tangan ini terpaksa dipotong rasanya. .barulah penyakit misteri itu akan hilang. .diri ini redha dengan -ketentuan-MU YA ALLAH~


Thursday, January 31, 2013

~akhirnya. .~

~alhamdulillah. .setelah setahun menhidapi penyakit yang diri sendiri tidak ketahui dari mana puncanya, ,akhirnya penyakit itu telah pun hilang. .inn sha Allah .tuk selamanya. .tiada tanda-tanda akan datang semula. .ini mungkin kerana setelah merendam tangan dengan air zamzam. .lalu. .bernanah dan bengkak hingga demam yang telah membuatkan penyakit tu pun lesap. .alhamdulillah. .aku bersyukur kepadaMu ya Allah. .semoga penyakit ini tidak akan singgah lagi di badan ini .~