Monday, June 15, 2015

~Recall the memories~

~kisah lama bertandang semula dalam ingatan.. Yup.. aku juga pernah jahil.. aku pernah terjebak dalam kisah cintan-cintun remaja.. aku pernah sosial.. aku pernah lepak dengan kawan-kawan lelaki.. aku pernah bergaduh di sekolah.. tidak kira lelaki atau perempuan..  tapi itu dahulu.. kisah lama.. kisah yang mana mengukir satu pengalaman.. Aku tidak kelaskan kisah-kisah itu sebagai kenangan pahit.. Namun, sesungguhnya.. Kisah-kisah itu lah yang membuat aku belajar, buat aku terus ke hadapan, kisah-kisah itu lah yang membuat aku mengambil pengajaran dari apa yang aku lalui.. Persahabatan kekal hingga hari ini.. Bila berhubung.. pasti akan mengimbau kenangan lama..


Merindui mereka... Lama tidak bertemu mereka.. Dengar khabar, ada yang sudah mendirikan rumah tangga, ada yang sudah beranak pinak. Subhanallah.. sungguh cepat masa berlalu.. Rakan-rakan dari SK Pekan 2 Ranau, SMK Telupid, SM Teknik Keningau, SMK Tambunan, Politeknik Kota Kinabalu, apa khabar kalian??


Kisah Cintan-Cintun.
Haha.. Agak lucu bila dikenangkan kembali..
Ada yang krik-krik kalah cengkerik..
Hanya berhubung dari alam maya sahaja..
Jarang berjumpa.. Ada yang tidak pernah berjumpa...
Long Distance Relationship kononnya..
Ada pula kawan yang menggunakan nama aku untuk berkenalan.. Akhirnya, orang tu minat pula dengan aku.. Yang ni lawak.. Sampai minta couple, ajak keluar dating.. Call sampai tengah malam.. Adeh.. sesungguhnya aku juga mangsa keadaan..
Biasalah zaman remaja yang tahu tapi masih buat.. yang belum ada kesedaran untuk berubah..

Zaman jahiliyah yang banyak mengajar erti hidup.. erti bersahabat..  Dulu.. aku masih ingat. Aku bercakap, segala apa yang keluar dari mulut ni, memang tidak bertapis. Orang sekarang cakap "Sharp, Sentap, Headshot"..
Sehingga ada yang menegur.. Sejak hari itu.  aku jadi agak pendiam.. Bila ada yang aku tidak puas hati.  I better shut up than to speak out.. I am afraid if i talk.. It hurts..
And still.. Sampai sekarang sebenarnya ke'sharp'an kata-kata yang selalu keluar dari mulut ni.. Sesungguhnya aku sudah mengelak dari tidak mengeluarkan apa yang aku sendiri tidak puas hati.. Kalau ada yang aku sendiri tidak puas hati.. aku pasti berdiam diri.. Cuma mungkin my behaviuor towards that person akan berubah la.. tunggu aku reda sikit baru aku boleh berkata-kata seperti biasa..

...........

Tapi semua itu pembelajaran..

sekarang.. Aku sedar ada tanggungjawab yang patut aku pikul.. aku juga ada amanah yang perlu diselesaikan. Aku juga ada komitmen yang aku perlu jaga..

Kini aku menjadi gadis yang ditarbiyyah.
Aku mengaku.. Sepanjang di jalan ini.. Hati mula dikunci serapatnya.. Namun ada yang mula mengetuk..
Keputusan juga sudah dibuat..Di situ mula satu komitmen lain.. Menjaga pergaulan dan perhubungan..
...
Adakalanya ujian datang...
aku juga insan biasa..
bila mana.. Ada insan lain yang cuba mengetuk pintu yang kuncinya sudah diberikan kepada orang lain.  Sesungguhnya, aku ada spare keys.. 😂.. Hampir di beri untuk insan itu.. Tetapi aku mula kembali ke pangkal jalan.. Sesungguhnya ini semua hasutan syaitan.. Aku tahu.. apa aku buat itu salah. Allah.. padah kalau aku buat..
aku abaikan perasaan itu.. membiarkan perasaan itu pergi begitu sahaja.. tanpa memikirkan soal insan itu..
Benar.. jodoh kita tidak tahu..  Cabarannya juga.. mungkin kerana aku pernah disakiti kerana itu.. hingga aku sendiri di uji mengenai perasaan itu.. ALLah.. berat ujian Mu ya Allah..

Kadang-kadang aku terfikir.. Teringin untuk kembali ke zaman dahulu.. Merindui buat kerja gila.. panjat pagar sekolah, escape kelas.. haha.. kenangan yang mungkin aku lupakan.  Wajah-wajah mereka.. Rindu semuanya..  

Thanks everyone.. for the memories.. Really.. it tought me the Life.. Pengalaman yang tidak mungkin akan dirasai oleh semua orang.. 
Because of that I am changed to be better.. Better than before.. But I am still not good enough. Still step-by-step walking to the Real Path.. 


#EntryYgPandaiBerubahTopik.






Friday, October 24, 2014

~throwback~

~throwback memories~

Lots of things happen.
Lots of experience gain
Lots of adventure
In this Road to Jannah.



Love it, Live with it.
Ukhuwwah bonded tightly.
Love them all.










Road to Jannah.
Never tired with this journey.
My weekend never empty.

Tuesday, April 22, 2014

Its Hard To Forget

Its almost 1 Month i know the truth.. even i'm already forgive.. but it doesnt meant that i already forget.. im tired of all this nonsence thing.. I just pray for you to change.. and be happy with your own choice.. its not about i cannot accept you anymore... it just i cant take it anymore.. u taking me for granted... then.. just accept how it going to treat you now.. i dont care what you gonna do next.. just do it. I have no intention to know about it or you may
just leave me????
thanx for making me suffer a heartbleeding

Monday, September 30, 2013

~A student AGAIN~

~Live as a student again.. alhamdulillah sudah genap 1bulan bergelar pelajar Universiti Sabah Malaysia.. segala ujian dengan mudah dilalui..Alhamdulillah..berkat dari Allah semua itu..semoga selepas ini segala ujian, cabaran dan dugaan dalam menempuhi 3 tahun pengajian di UMS ini dapat dilalui dengan tabah, sabar dan tenang.Insya Allah..

Walaupun minggu lepas 23092013..satu musibah@ujian telah melanda diri..namun dapat di lalui tanpa rasa risau..wallet hilang..semua kawan-kawan risau tahap membebel dengan bebelan risau la..tapi diri ne.dengan ketawa-ketawa dan senyum-senyum hanya berkata.." biarlah tu.bukan ada apa-apa2 pun..stakat IC, kad Bank, kad matrix..boleh buat balik pun.."
walaupun diri ini tahu semua itu perlkan kos tuk renew semula..nda pa..ALLAH KAN ADA :)..jan risau..Allah tolong..

Insya Allah lepas ne akan renew semula kad-kad yg hilang 2..Allah! kena beli dompet baru lagi la ne..adeh .
nnt la tu fikir pasal tu..yang penting sekarang ne renew semua kad-kad tu..

Alhamdulillah..pengalaman sebagai pelajar diploma telah banyak membantu diri ini..walaupun dunia Universiti a.k.a ijazah ne. ada banyak bezanya..tapi boleh di lalui..semoga dengan jadinya plajar di UMS ne..gerak kerja dalam membantu para sahabat-sahabiah boleh dilakukan..semoga Allah permudahkan ~

oke lah..ne jak mau share..next tym share lagi.. ~Wassalam..OFF~



Saturday, July 20, 2013

trend atau??

~sejak sekian lama diri ini melayari MukaBuku. .diri ini pun heran jua kerana tiba-tiba sudah berada dalam satu grup yang ntah bila pla diri ini join. .grup-grup menjual barangan online. .whateva la pa yang dijual. .kadang-kadang diri ini melayan juga iklan-iklan yang dipaparkan. .terpandang iklan baju-baju kurung promosi raya. .tudung-tudung. .
~melihat satu persatu album yang muatnaik. .terdetik di hati. .apakah pakaian ini sudah menutup aurat??sedangkan model yang memakainya nampak agak ketat diisitu. .
tudung yang di iklankan jua begitu. .cantik. .harga mahal. .tapi berbaloikah harga yang mahal itu? apabila labuh tudung itu tidak menutupi dada. .hiasannya boleh menarik banyak mata yang melihat tidak kira mata para adam atau hawa. .

~apakah hukum mereka yang menjual pakaian-pakaian seperti itu?? menutup aurat ka juga?? tidakkah mereka rasa berdosa dengan menghasilkan pakaian yang sedemikian dan ramai pengguna yang membeli boleh mengakibatkan banyak mata yang memandang susuk tubuh si pemakai???ya Allah. .semoga mereka semua mendapat hidayah. .

~sesungguhnya diri ini hanya mampu membenci dalam hati. .betapa lemahnya iman dalam diri ini. .huhu. .
wahai pereka-pereka pakaian. .sila hasilkan pakaian yang mengikut syariat dan landasan islam yang sebenar .please. .janagn tambah apa-apa yang boleh menarik perhatian mata-mata yang melihat. .cukup lah bersederhana dalam sega;a hal. .bukan redha manusia yang kita kejar. .tapi redha Allah . .~
Please take note.~

~S.O.S~

~Jarak~
Alhamdulillah. .Allah telah memberi dia peluang melanjutkan pelajaran ke INSTEP. .dekat Terengganu. .My kampung sebelah mak .tadi google map. .tengok jarak tempat tuu dengan rumah tok.. agak jauh juga la. .

Nampaknya perancangan Allah lah yang lebih baik untuk diri ini. .Allah telah membuka peluang diri ini untuk melanjutkan pelajaran semula ke UMS. .di sabah je. .jadi sekarang kami bergelar pelajar semula. .cuma waktu belajar itu. .diri ini 3tahun. .dia pula cuma setahun. .kalo rezki murah. .dapat kerja dengan Petronas.oke la. .diri ini pula yg kena cari keja lepas habis pengajian. .


~longdistancerelationship~

~Alhamdulillah ya Allah. .Allah juga lah sebaik-baik perancang. .yang telah berjaya menjarakkan kami akhirnya. .rasanya tidak perlu kata lebih panjang. .Allah lebih tahu segalanya. ~

MyHeart~

~my heart need a rest for a long time, I guess. .i just cant imagine how disappointed i am right know. .Kecewa yang amat sangat. .until i feel like im giving UP right now!. .ya Allah betapa diri ini merasa seakan-akan hati ini di hempap dengan blok rumah yang berat sangat yg boleh menyebabkan betapa hancurnya hati ini sekarang. .ntah secara tiba-tiba starting from last nyte. .i feel like kecewa yang teramat sangat bercampur dengan penyesalan yang tidak terhingga. .can i have FORGIVENESS FROM U,YA ALLAH??.~

terasa diri ini sangat lemah sekarang ne. .i need support n help. .ya Allah. .sejak malam tadi air mata ne xmau berhenti mengalir .huhu. .tiap kali ingatkan dia pasti gugur air mata ini. .ya Allah. .ya Allah. .tenangkan lah hati ku. .berikanlah aku kekuatan ya Allah. .DOWn sgt2 sekarang ne ..~

Wednesday, May 1, 2013

~jiwaku tenang~

~selama ini. .diri ini. .hanya terfikirkan tentang dia. .namun setelah sekian lama tidak berhubung. .hati ini mula rasa tenang. .fikiran ini tidak terganggu dengan kehadiran dia dlm fikiran. .alhamdulillah. .jarang berhubung ne. .merapatkan hubungan diri ini dengan yang MAHA SATU. .bestnyer. .kadang-kadang diri ini sengaja tidak mereply message yg dia hantar. .kadang-kadang terasa tiada kepentingannya disitu ingin berhubung. .sampaikan handphone sendiri yang ada dalam pangkuannya pun. .diri ini sdh lupa..

~kadang-kadang terdetik juga dihati. .lama x tny khabar. .tp nda pa. ."bkn jua bdk kecik kn mau djaga ja. .pandai jua jaga diri". .jadi diri sendiri yg mempositive kn diri tuk terus berhusnuzon. .walaupun tahu dia jenis yg mcmna. .berusaha untuk tidak merisaukan diri, walaupun risau. .hanya berdoa kepadaNYA semoga menjaga dia dengan baik disana. .