Monday, May 30, 2011

~sungGuh kematian itu pasti!!~

~cabAran jenaZah?? caBaran hati?? cabAran minda??~

2 minggu yang lepas. .aku teLah mengikuti kursus cabaran jenazah. .yang dianjurkan oleh penasihat pusat Islam. .seramai 22 orang dan hanya 8 orang sahaja perempuan. .selebihnya lelaki. .minGgu pertama kami diberi sedikit tazkirah mengenai MAUT atau MATI dan doa melawat pesakit. .selepas itu kami hanya menziarah pesakit-pesakit d Queen Elizabeth Hospital 2. .sambiL-sambiL menunggu kaLau-kalau ada jenazah yang boleh di uruskan. .bukan mendoakan orang 'pergi' taO. .tp e2 ar yg mereka selalu katakan. ."kita tunggu jenazah jak ne". .hOho. . .
~minGgu kedua. .kami menziarah lagi. .dan kami membuat praktikal pengurusan jenazah menggunakan 'mayat hidup'. .ne kami-kami jak ar. .'mayat' dari kalangan peserta jgk. .peserta lelaki lain. .peserta perempuan lain. .asing-asing. .
~Pengalaman menjadi 'mayat hidup'. .tme 'dimandikan'. .belum rasa apa-apa lagi. .sb 'dimandikan' jak kn. .hbis badan bau tawas, kapur barus n mawar. .pastu. .time 'dikafankan' sempat lagi ustazah melawak. ."bagus arwah ne. .mati dalam iman. .senyum jak". .hehe. .tapi bila dah 1 badan kna ikat. .baru ar perasaan 2 lain jak. .semacam taO. .x bole diungkapkan ar dengan kata-kata. .penuh keinsafan rasanya. .macam2 difikiran time 2. .teringat segala dosa-dosa yang dilakukan. .adakah bekalan ke daerah 'sana' e2 cukup. .sanggupkan berhadapan dengan-Nya dengan hanya amalan yang mungkin hanya sebesar sebutir beras. . sudah di'kafankan'. .di'solatkan' lagi. .terdengar suara ustazAh dari luar kain kafan berkata " time takbir yang ke-4. .berdoa " supaya dosa-dosa arwah ne di ampunkan. .' ..fuhh. .macam real rasanya jadi 'mayat' time 2. .~

~tengah hari. .selepas menguruskan jenazah 'mayat hidup'. .belum selesai kami makan tengah hari.. kmi dikejutkan dengan panggilan telefon dari peserta lelaki yang mengarahkan kami untuk segera bersiap kerana mereka mendapat panggilan daripada ustaz yang mengatakan terdapat jenazah perempuan di HQE. .baLik2 kena call suh cepat sBb ustaz sdh tunggu depan Pusat Islam. .kmi pun segera turun naik kereta ustaz. .muat jgk 8 orang dalam kereta ustaz 2. .~
~sampainya kami ke HQE dan bertemu dengan ustazah d sana. .kmi pun di bawa ke unit forensik .dan menunggu masa untuk menguruskan jenazah. .2 jenazah perempuan, meninggal akibat kemalangan. .sementara menunggu. .ustazah datang semula kearah kmi dan memberitahu bahawa. .kedua-dua jenazah akan dibawa pulang ke rumah mereka dan akan diuruskan disana. ...maknanya kami tidak berpeluang untuk menguruskan jenazah pada waktu itu. .ustaz cakap. .bukan rezeki kami hari itu. . .kami hanya membacakan yasin untuk disedekahkan  kepada kedua-dua jenazah. .situasi di rumah mayat e2 sangat riuh. .dengan tangisan sanak saudara dan rakan-rakan kepada arwah. .kmi ber-8 hanya berdiam diri sahaja. .melihat situasi . .perasaan kami. .takut,seram sejuk pun ada waktu itu. .blum lagi uruskan sudah terbayang-bayang sebelum tidur ne kan lagi bla sudah uruskan. .huhu. .
minggu ke dua ne memang minggu menunggu ar org bilang. .rabu n khamis teda pa2. .di bilik jak. .planning hari jumaat maO jln. .skali tme tmnkan c ana p unit L.i. .trma pla msg dr hana bgtau yg kna p HQE . .ada jnazah. .sdh ngam-ngam sdh bersiap. .tgu ustaz jak ar. .kali ne tgL b'5 jak lagi kmi. .tyme otw 2. .ustaz din call ustaz khai tny sal program durg. .Allahuakhbar, .ustaz khai cancelled ngn ustazah d HQE 2. .padahal. .kmi tengaH otw. .
pastu ustaz din minta kmi call uztazah d HQE tny sal jenazah 2 cmna. .ustazah 2 ckp siap sudah. .kafan pn hampir siap da. .dia tunggu jgk tp bila dapat call dari ustaz khai. .trus ar durg urus. .lagi pun jenazah 2 mao d hantar ke melaka lagi. .HAMPA!. .tapi xpa ar. .memang bukan rezeki kan. .pelajar lelaki ada peluang. .mereka menguruskan mayat yang sdh 20 hari tidak d tuntut. .suma merasa memandikan, mengkafankan, dan mensolatkan jenazah. .durang memang tercapai ar objektif program ne. .kmi ne jer ar. .huhu. .
~dengar-dengar. .semester hadapan. .masih jgk membantu mereka (staf fardhu kifayah HQE) tiap hujung minggu. .kalo ada jenazah hari sabtu dan ahad. .siapa yang masih ada semester hadapan akan dipanggil sama tuk membantu mereka d HQE. .. .sal e2 wallahu'alam. .tgu dan lihat ar sem depan camna. .hoho. .~


Ya Allah……berikanlah aku kekuatan
Aku sungguh-sungguh lemah…
Aku sungguh-sungguh hina…
Aku sungguh-sungguh dangkal…
Aku sungguh-sungguh dhoif…
Aku sungguh-sungguh kerdil…
Ya Allah…Ya Rahman…Ya Rahim…
Engkaulah saja matlamatku…
Hidupku, ibadatku, amalanku serta matiku hanyalah untukMu…
Aku benar-benar bermohon kepadaMu…
Hidupkanku dalam Islam
Matikanlah aku dalam Islam
Kiranya Engkau matikan aku…
Kurniakanlah aku sebuah kematian yang Husnul Khatimah
Ya Allah…Aku mohon dengan segala nama-namaMu yang teramat mulia


Semua makhluk hidup akan hidup sampai suatu hari yang telah ditentukan dan kemudian mati; Allah menjelaskan dalam Quran tentang prilaku manusia pada umumnya terhadap kematian dalam ayat berikut ini:(QS. 62:8)
Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.”





~beringatlah (untuk diri sendiri juga)  wahai sahabat sekalian .badan kita ini hanya pinjaman. .roh kita yang kekal. .setiap benda yang di pinjam perlu dikembalikan kepada empunya. .begitu juga dengan kita. .dari Allah kita datang dan kepada Allah jugalah kita kembali .sentiasalah beringat bahawa hidup di dunia ini sementara. .yang kekal di akhirat sana. .belum tentu esok kita masih beroleh nikmat nafas dan kehidupan daripada Allah. .ingatlah bahawa MATI ITU PASTI DATANG KEPADA SETIAP YANG BERNYAWA!!. .~

1 comment: